Průzkum: Mají smysl push notifikace na e-shopu? Většina lidí o ně nestojí

Notifikace na mobilním zařízení z různých aplikací je pro většinu lidí asi docela normální věc. Nějaké ty notifikace má zapnuté zřejmě každý z nás na svém smartphonu. Tak trochu jiná situace je ale u notifikací, které nám nabízí webové stránky nebo dokonce internetové obchody. 

Pro ty, kteří si nevybavují, o co jde – na tomto obrázku z webu jeany.cz, je vidět typický dotaz, zda si přejete dostávat notifikace.

Souhlas se zasíláním push notifikací na webu Jeany.cz
Souhlas se zasíláním push notifikací na webu Jeany.cz

A zde již vidíme výsledek. Takhle třeba může vypadat notifikace z webu Remixshop.com zobrazená na operačním systému MacOs X skrze webový prohlížeč Chrome.

Ukázka webové push notifikace z obchodu Remixshop.com
Ukázka webové push notifikace z obchodu Remixshop.com

Účelem tohoto článku je prozkoumat smysl a oblíbenost technologie webových push notifikací a to především ve světě české e-commerce:

  • Podíváme se, jak moc české e-shopy notifikace využívají.
  • Povíme si, že se mezi uživateli najde jen velmi skromné procento zastánců. 
  • A nakonec poradíme, jak to dělat co nejlépe, když už notifikace nabízíte.

Push notifikace nabízí v ČR 198 e-shopů

Z námi analyzovaných cca 36 400 českých e-shopů používá na začátku roku 2020 nějakou formu push notifikací 198 z nich. Jedná se tedy 0,54 % ze všech e-shopů v ČR. 

Oproti minulému roku, kdy tuto technologii využívalo 164 českých e-shopů, vidíme určité navýšení. Využití notifikací na e-shopech tedy zaznamenalo zhruba 20% růst. Data pomohl získat Marketing Miner

Push notifikace aktuálně používají např. Kytary.cz, Makro.cz, Spokojenypes.cz, Jrc.cz, Tescoma.cz, Astratex.cz, Jeany.cz a další. 

Vidina dalšího komunikačního kanálu v době obecně klesajícího organického dosahu sociálních sítích a snižující se míře open rate v e-mailingu je pochopitelná. Je to ale dobrá cesta? Neuděláte dalším vyskakujícím oknem na vašem e-shopu nebo ještě hůře nerelavantními, opakujícími se sděleními víc škody než užitku? 

86-88 % uživatelů o push notifikace nestojí

Sám jsem webové push notifikace povolil jen jednou, v zásadě ze studijních účelů. Všiml jsem si na internetu docela velkého odporu lidí k téhle věci, ale hypotézu, že push notifikace na webu nejsou dvakrát oblíbené, bylo třeba potvrdit čísly. 

Začal jsem tedy na Twitteru, kde jsem nasbíral velký vzorek odpovědí na jednoduchou otázku. 88 % respondentů z Twitteru z webů nepřijímá push notifikace. 

Na Twitteru se dá předpokládat internetové erudované publikum, navíc z části určitě složené lidmi, kteří se živí internetovým marketingem. Přesto tady v obrovském vzorku 707 lidí drtivá většina o push notifikace nestojí.

Další průzkum, a tentokrát již detailnější, jsem provedl na Facebooku. I když jsem zde získal jen 494 respondentů, je zajímavé, jak jsou výsledky podobné. Tedy téměř totožné – 86,7 % push notifikace nechce.

A co víc. Z oněch 13,3 % navíc dobrá půlka neodebírá notifikace z internetových obchodů, ale jen z obsahových či jiných webů.

Přemýšlíte o nasazení push notifikací na vašem e-shopu? Na první pohled se úplně nedá říci, že tím vaše zákazníky potěšíte. Pojďme se teď začíst do odpovědí lidí a trochu více pochopit problém.

Je to otravné… ruší mě to a bojím se, že budou spamovat

Oné většiny odmítající push notifikace jsem se také zeptal na důvod. Dalo celkem zabrat projít si přes 300 výpovědí, ale naštěstí se důvody často opakovaly. Při čtení nejčastějších důvodů věnujte pozornost těm tučně zobrazeným. Vrátíme se k nim v závěru článku. 

    • Otravuje, obtěžuje, ruší mě to od práce, nevidím přidanou hodnotu, chci mít klid apod. – většina odpovědí jmenuje tyto důvody.
    • Nezajímá mě to
    • Jdu na web za konkrétním důvodem, nepotřebuji upozornění na jiné nabídky
    • Odvracelo by to moji pozornost a snižovalo produktivitu
    • Nevím, jak často a jaký obsah mi bude chodit
    • Nic zajímavého nenabízí
    • Je přemíra informací ze všech směrů, nestojím o další
    • Raději se sám/sama rozhoduji, co si chci číst a jaké informace konzumovat
    • Vadí mi to v rámci prohlížeče, místo toho se raději přihlásím k odběru newsletteru či sociálních sítí
    • Weby s tím začínají příliš brzo
    • Nenapadá mě důvod, proč to přijímat. Nepotřebuji hltat další reklamy
    • Obava z bezpečnostních důvodů, ztráty soukromí atd. 
    • Aplikace ještě ok, ale web ne
    • Předsudek: Automaticky to beru jako něco, co mě bude otravovat
    • Nemám ráda vyskakovací okna
    • Weby mají tendenci to zneužívat a posílat pak oznámení “na hovadiny” 

Doplňuji o několik podpůrných názorů uživatelů z Twitteru

Dobré nápady, kdy a jak notifikace nabízet

V mém průzkumu se ale také objevují situace, kdy si lidé notifikace pochvalují. Byť zřídka. 

  • Více uživatelů shodně zmiňuje, že smysl vidí u webu cestujlevne.cz – (opravdu exkluzivní nabídka, kterou nechcete zmeškat)
  • Vícekrát se objevuje – Má to smysl u e-shopu, kde bych nakupovala pravidelně, třeba několikrát měsíčně. Chtěla bych mít ale možnost nastavení tématu a frekvence
  • Jako hlídací pes na exkluzivní / dlouhodobě vyprodané produkty 
  • Notifikace, když bude odpověď v diskusi na mou otázku
  • Sleva/akce na produkty, které se chystám koupit (případně když se dostane produkt z wishlistu do slevy)
  • Má to smysl u Duolingo a dalších studijních webů, online kurzů apod. 
  • Několik lidí zmínilo, že by o notifikace stálo v případě, že upozorní na zajímavý či oborově relevantní obsah. Sám ale nevím, jak má takový obsah v dnešní době přehlcené obsahem vypadat

Notifikace u e-shopu spíš ne. Když už tak … 

Já bych ze své pozice, tím spíše pak po přečtení názoru tolika lidí, push notifikace u e-shopu nedoporučil a na svůj e-shop si je nedal. Přikláním se k názoru, že web je rok od roku méně průchodný vlivem příliš agresivní reklamy, zobrazování cookie lišt, live chatů a často ještě dalších pop-up oken. 

Samozřejmě, že obecně se těžko odpovídá. Push notifikace mají zřejmě větší smysl u internetových obchodů, kde lidé nakupují pravidelně (nejčastěji potraviny) a naopak pramalý smysl u e-shopů, kde nakupujeme zpravidla jednou za několik let – např. pneumatiky. 

Když už bych chtěl push notifikace vyzkoušet, zamyslel bych se nad následujícími body:

  1. Určitě bych nezobrazoval notifikaci hned při první návštěvě webů na homepage. Nebudí to zrovna dojem, že uživateli chcete předávat nějaké hodnotné informace. Spíše, že chcete odesílat reklamní sdělení komukoliv, kdo aspoň jednou v životě přijde na váš web. Třeba jen na pár vteřin.

    Takové oznámení by se mohlo zobrazit až po první objednávce, po vložení do košíku či do wishlistu, s dobrým důvodem: “Dáme vám vědět, až se tento produkt zlevní…” 
  2. Uživatelům hodně vadí, že nemají absolutně žádnou představu o tom, jak často a jaký typ informací jim bude chodit. Řekněte jim to předem nebo jim umožněte nastavení. Bohužel technologie a zejména některé prohlížeče, tohle tak úplně neumožňují. 
  3. E-shopy tento kanál často použijí pro duplikaci svého obecného e-mailingu ve smyslu kobercového náletu. Umím si představit, že to v analytics vykáže nějaké konverze, ale už se nedozvíte, kolik lidí to štve. Co takhle mít push notifikace jako separátní kanál pro exkluzivní, třeba časově omezené nabídky? Nebo jakékoliv jiné unikátní téma, které nejde skrze newsletter, sociální sítě atd. Dejte lidem důvod.

Někteří lidé hovoří o tom, že notifikace povolí jedině, pokud dostanou informaci, kterou si žádají. To znamená třeba vyřízení reklamace, zodpovězení dotazu atp. Nejsem si ale jistý, do jaké míry jsou pro taková jednorázová sdělení push notifikace ten správný nástroj. 

Našli jste dobrý důvod, proč na svém e-shopu zavést push notifikace? Pak asi s chutí do toho. Pokud jen hledáte další komunikační kanál a nějaké konverze navíc bez hlubšího smyslu, úplně bych vám to nedoporučil. V obou případech ale doufám, že vám tento článek pomohl.

A třeba i o push notifikacích se můžete poradit na Reshoperu s odborníky zdarma. Stačí se zaregistrovat zdarma na našem webu.  

Leave a Comment

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *