Před dvěma týdny jsme na tomto místě uveřejnili detailní studii rychlosti českých e-shopů. Data v ní prezentovaná se však týkalá výhradně klasických prohlížečů (desktopů) a jak všichni dobře víme, doba přeje mobilům. V USA je už 63 % veškerého webového provozu na mobilu. Když Google mluví o tom, že rychlost je jedním z faktorů pro řazení výsledků vyhledávání, myslí se především ona rychlost na mobilu. A co si budeme povídat, člověk surfující na webu na mobilním zařízení je podstatně méně trpělivý než na klasickém počítači.
V tomto díle jsme se tedy s Marketing Minerem podívali na rychlost zobrazování českých e-shopů na mobilním zařízení.
Pro zopakování – měříme dvě základní čísla
Skóre Speed Index – časový údaj v milisekundách, který říká, za jak dlouho se zobrazí viditelná část webové stránky. Měříme vždy homepage daného e-shopu a v tomto případě mobilní variantu s nastavením sítě 4G. Čím méně to je, tím lépe.
First Contentful Paint (FCP z Chrome UX reportů) – časový údaj v milisekundách, který říká, za jak dlouho uživatel vidí první verzi hlavního obsahu stránky. Čím lepší čas, tím větší šance udržet aktivitu uživatele. Zde se jedná o reálná měření.
To byl jen rychlý úvod. Vím ale, že někdo půjde rád do hloubky, a tak doporučuji přehled všech metrik rychlosti a celý seriál o rychlosti webu na Vzhůru Dolů. Všechno o způsobu měření naleznete v naší metodice. Teď se ale pojďme podívat na výsledky.
Jak se daří velkým českým e-shopům?
Jako vždy začínáme pohledem na známé české e-shopy. Z hlediska prvního zobrazení hlavního obsahu stránky (FCP) můžeme říci, že se na prvním místě umístil obchod Mironet.cz následovaný CZC.cz. Oba tuto úlohu zvládají dlouhodobě pod dvě vteřiny a své zákazníky, tak nenechají dlouho čekat. I na desktopu si drželi prvenství. Dobrá práce. Na opačné straně spektra se umístil obchod Tsbohemia.cz, kde trvá první načtení relativně dlouhých 3.6 sekundy.
Zaměříme-li se na metriku Speed Indexu, tak úplným vítězem našeho srovnání je obchod Mironet.cz, u kterého se viditelná část stránky zobrazí při našem nastavení za 4 vteřiny. Je to sice výrazně delší doba než na klasickém počítači, ale stále je vidět velký rozdíl oproti poslednímu iTesco.cz, který na stejnou disciplínu potřebuje přes 10 vteřin. To už je solidní test trpělivosti mobilního uživatele.
Jak rychlé jsou e-shopové platformy?
Přejděme k testu e-shopových řešení. Oproti minulému dílu jsme se jejich výčet pokusili rozšířit. Podle metriky Speed Indexu seznamu dominuje platforma Eshop-zdarma.cz, která je s obrovským rozdílem nejrychlejší. Sluší se ale říci, že tato platforma zastupuje jen 0,4 % českých e-shopů a navíc se jedná o technicky a vzhledově velmi jednoduchá řešení. Z pohledu rychlosti však funkční. Malý počet e-shopů s relativně nízkým provozem způsobuje, že pro tuto platformu nejsou dostupná data od Google (FCP).
Na druhém místě se pak umístila open source platforma oscommerce, kterou v Česku využívá cca 0,8 % e-shopů. Prakticky stejný čas pak vykazuje velké české řešení Shoptet. Stejně jako v testu na desktopech je v závěsu robustní řešení Shopsys. V naší studii mobilní rychlosti pak propadl WooCommerce a Wix. Je dobré říci, že Wix je opět v ČR velmi minoritní platforma, na které svůj obchod provozuje asi jen 0,2 % podnikatelů.
wdt_ID | Název poskytovatele | Speed Index Medián | FCP by Chrome UX Medián |
---|---|---|---|
1 | Eshop-zdarma.cz | 1.169 | 0 |
2 | osCommerce | 4.702 | 2.755 |
3 | Shoptet | 4.708 | 1.959 |
4 | Shopsys Framework | 5.209 | 2.834 |
5 | Zen Cart | 5.300 | 2.814 |
9 | oXyShop | 6.087 | 3.213 |
10 | Kentico | 6.378 | 2.789 |
11 | Fastcentrik | 6.677 | 2.924 |
12 | Shopify | 7.182 | 0 |
13 | eShopRychle | 7.216 | 2.222 |
Rozdělení trhu českých e-shopů dle jejich rychlosti na mobilu
787 českých e-shopů zvládne zobrazit viditelnou část webu na mobilu pod jednu vteřinu. Jedná se ale často o velmi jednouché a paradoxně zastaralé obchody, z nichž velká část už možná aktivně neprodává. Nejběžnější česká hodnota speed indexu je mezi 4 000 a 5 000 (zobrazení 4 až 5 sekund), kam se řadí 5 761 e-shopů. Existuje však také přes 5 000 e-shopů, které nechají mobilní uživatele na 4G síti čekat přes 10 sekund. V takovém případě je jejich předsevzetí pro rok 2019 myslím jasné 🙂
„Na mobilním webu se veškeré výkonnostní problémy projeví mnohem dramatičtěji. Přestože jsou dnešní mobilní připojení dostatečně rychlá, tak stále trpí poměrně pomalou odezvou.To znamená, že vyjednávání každého nového požadavku může způsobit zpomalení v řádu desítek i stovek milivteřin. E-shopy jsou typické načítáním poměrně velkého množství náhledových obrázků produktů a pokud použijí protokol HTTP/2 (nebo alespoň CDN s jeho podporou a ideálně i s TLS1.3), dokáží rychlost načítání značně zlepšit – i to je jeden z prvků, který ve výše uvedených číslech často odlišuje rychlé od těch pomalejších. Mimo běžných optimalizačních postupů, jako je optimalizace obrázků, se doporučuji zaměřit právě počet a metodu načítání zdrojů – zpomalení často mohou způsobit například webové fonty, nebo různé externí marketingové skripty.Zajímavé může být i použití technologie AMP (třeba i ve spojení s PWA), která se za poslední roky značně zdokonalila, nicméně její správné nasazení je stále oříšek i pro zkušené tvůrce webů.“ říká odborník na tuto problematiku Vladimír Smitka z Lynt services
Jak jste na tom vy?
Začněte tím, že si zadáte adresu vašeho webu do nástroje Google PageSpeed Insights. Díky tomu ihned uvidíte, jak rychle se váš web načítá na běžném počítači i na mobilním zařízení. A pokud je získané skóre nízké nebo některý z měřených časů příliš dlouhý, určitě doporučujeme situaci řešit. Vždyť jak jsme si řekli v úvodu, čas jsou peníze.
Od listopadu 2018 funguje nová verze nástroje PageSpeed Insights, který krásně spojuje výstupy pro manažery (jak dlouho trvá, než se web zobrazí, podle dat od reálných návštěvníků) a detailní diagnostiku pro vývojáře, z níž je zřejmé, které úpravy pomohou rychlost webu vylepšit.“ Pavel Jašek, Analytical Consultant, Google
A co dál?
- Posuňte váš e-shop zase o kus dál a přijďte na akci Reshoper. 29. ledna v PVA Letňany, registrace zatím stále zdarma. Získáte konzultace zdarma od předních českých odborníků a můžete se seznámit i se zástupci mnoha poskytovatelů e-shopových řešení, které jsme v článku zmínili.
- Všechna data v této studii byla získána ve spolupráci s Marketing Minerem. Pokud tenhle všestranný marketingový nástroj ještě nepoužíváte, určitě na něj mrkněte. I s jeho tvůrcem Filipem Podstavcem se můžete potkat přímo na veletrhu.
- Pokud chcete pokračovat ve studiu rychlosti webů a hledáte i odbornější čtení, tak mrkněte na tento seriál na webu Vzhůru Dolů.
Příští týden u nás najdete další studii českých e-shopů.