Studie: Jak rychlé jsou české e-shopy?

Rychlost načítání vašeho e-shopu ve velkém rozhoduje o vašem úspěchu. Nevěříte? Tak například Amazon spočítal, že zpomalení běhu e-shopu o 1 vteřinu stojí 10 % obratu. Když český server Srovname.cz podstatně zrychlil, konverzní poměr na mobilních zařízeních
vzrostl o 25 %. Času mají uživatelé holt málo a na ruku jim jde i vyhledávač Google. Rychlost webu je jedním z faktorů pro řazení výsledků vyhledávání a ovlivňuje také výkon reklam Google Ads.

My v Reshoperu se snažíme pomáhat českým e-shopům, a tak jsme se rozhodli zaměřit na to, jak se českým e-shopům daří po stránce rychlosti. Spojili jsme síly s Marketing Minerem a přinášíme úplně první výzkum, který zkoumá stav v zásadě úplně všech e-shopů v České republice (metodika).

jak rychlé jsou české e-shopy?

Měříme dvě základní čísla

Skóre Speed Index – časový údaj v milisekundách, který říká, za jak dlouho se zobrazí viditelná část webové stránky. Měříme vždy homepage daného e-shopu a v tomto případě desktopovou (nikoliv mobilní) variantu. Čím méně to je, tím lépe. Zjistili jsme, že medián Speed Indexu pro české e-shopy je 3065. To znamená, že nejčastěji se český e-shop načte za 3 sekundy a 65 tisícin.

First Contentful Paint (FCP z Chrome UX reportů) – časový údaj v milisekundách, který říká, za jak dlouho uživatel vidí první verzi hlavního obsahu stránky. Čím lepší čas, tím větší šance udržet aktivitu uživatele. Zde se jedná o reálná měření – a to napříč všemi typy zařízení (desktop i mobil).

To byl jen rychlý úvod. Vím ale, že někdo půjde rád do hloubky, a tak doporučuji přehled všech metrik rychlosti a celý seriál o rychlosti webu na Vzhůru Dolů. Všechno o způsobu měření naleznete v naší metodice. Teď se ale pojďme podívat na výsledky.

Jak se daří velkým českým e-shopům?

Kdo si bude více uvědomovat důležitost rychlosti webu než ty nejznámější české e-shopy? S rostoucím počtem uživatelů na webu roste i dopad rychlosti na konverzní poměr. Zároveň je ale v tomto případě optimalizace rychlosti zkomplikovaná obrovským počtem produktů, kategorií, veškerého obsahu a požadavků na servery. Pojďme se nejdříve podívat na metriku FCP jako první zobrazení hlavního obsahu stránky.

FCP ukazuje stav věci za dlouhou dobu a je měřená uživateli v reálných podmínkách – tedy i na mobilních zařízeních, často třeba i na horším připojení. Ukazuje se, že z naší vybrané skupiny velkých e-shopů má vůbec nejrychlejší homepage CZC.cz těsně před Mironet.cz. Na druhé straně spektra pak stojí Mall.cz, kde je určitě co zlepšovat.

 

Zaměříme-li se na metriku Speed Indexu, tak úplným vítězem našeho srovnání je obchod Mironet.cz (desktop verze), u kterého se viditelná část stránky zobrazí při našem nastavení pod 2 vteřiny. Na velký e-shop velmi dobrý výkon!

Jak rychlé jsou e-shopové platformy?

Hodně nás zajímalo, jaké e-shopové řešení bude v praxi nejrychlejší? A jak dopadne porovnání krabicového řešení s open source v reálném světě? Vzali jsme si prakticky všechny české e-shopy, prozkoumali na kterých platformách běží a změřili, jak rychle se v praxi načítají. Data jsme intepretovali mediánem. Výstupy můžete filtrovat v níže uvedené tabulce a tím se vám překreslí graf. Jako vůbec nejrychlejší CMS podle našich dat vychází Shoptet velmi těsně následovaný řešením postaveným na Shopsysu. E-shopy Shotpetu se načtou celé nejčastěji za 2.096 sekundy (medián všech e-shopů).

Rychlost - CMSka

wdt_ID Název poskytovatele Speed Index Medián FCP by Chrome UX Medián
1 Shoptet 2.096 1.805
2 Eshop-rychle 3.968 2.047
3 Webareal 4.318 2.202
4 Fastcentrik 3.610 2.706
5 oXyShop 3.449 3.019
9 Prestashop 4.668 3.041
10 WooCommerce (Wordpress 7.030 3.681
11 Virtuemart (Joomla) 4.687 3.190
12 Zen Cart 2.988 2.454
13 Magento 4.021 3.127
Název poskytovatele Speed Index Medián FCP by Chrome UX Medián

Tato data je ale potřeba umět vysvětlit. A na to jsme si vyžádali názor Martina Michálka, který se rychlosti webů dlouhodobě systematicky věnuje:

Pomalé weby většinou nejsou důsledkem problému na straně platformy, ale u vývojářů daných e-shopů. Jak už jsem upozorňoval u studie o rychlosti WordPressu, daleko větší dopad na rychlost má stav optimalizace frontendových komponent. Při výběru platformy doporučuji testovat zejména rychlost backendu, tam toho hotová řešení mohou pokazit nejvíc.

Které jsou ty úplně nejrychlejší české e-shopy?

Pro zajímavost jsme se také podívali, které z těch českých cca 40 000 e-shopů se načítají vůbec nejrychleji. Ze seznamu jsme odebrali ty již očividně mrtvé a nefunkční a získali jsme těchto 6 e-shopů na úplné špičce.

Jak se asi dalo očekávat, ve většině případů jde o velmi technicky jednoduché řešení bez složitých javascriptů, měřících nástrojů a velkých obrázků. S jednou vyjímkou – a to hned na prvním místě. Eroticcity.cz určitě není žádný mikro e-shop a přesto je v našem měření ten úplně nejrychlejší. Jeho celá desktop homepage se nám načetla za cca 0,5s. Gratulujeme!

Měření samozřejmě není dokonalé. Daly by se vzít lepší metriky, nezkoumat jenom homepage atd., ale pro prvotní představu určitě dobré.

České e-shopy vs. svět?

Pokud vezmeme medián všech světových webů, pro které má Google data, dostáváme se na číslo 2 sekundy. Tak dlouho nejčastěji trvá první načtení obsahu webu. České e-shopy za tímto číslem zaostávají o zhruba 0.5 vteřiny. Na to, že jde ale o typicky složitější kategorii webu, tedy e-shopy, je to velmi dobrý výsledek.

Jak jste na tom vy?

Začněte tím, že si zadáte adresu vašeho webu do nástroje Google PageSpeed Insights. Díky tomu ihned uvidíte, jak rychle se váš web načítá na běžném počítači i na mobilním zařízení. A pokud je získané skóre nízké nebo některý z měřených časů příliš dlouhý, určitě doporučujeme situaci řešit. Vždyť jak jsme si řekli v úvodu, čas jsou peníze.

Náhled výsledků měření z nástroje PageSpeed Insights
Náhled výsledků měření z nástroje PageSpeed Insights

Od listopadu 2018 funguje nová verze nástroje PageSpeed Insights, který krásně spojuje výstupy pro manažery (jak dlouho trvá než se web zobrazí, podle dat od reálných návštěvníků) a detailní diagnostiku pro vývojáře, z níž je zřejmé, které úpravy pomohou rychlost webu vylepšit.“ Pavel Jašek, Analytical Consultant, Google

Kolik můžete zrychlením webu vydělat?

Google nabízí ještě další dva hodně zajímavé nástroje pro práci s rychlostí webu. Na této adrese můžete nahoře analyzovat rychlost vašeho mobilního webu a velmi rychle ji srovnat s konkurencí.

Ukázka z měřícího nástroje Google
Ukázka z měřícího nástroje Google

Níže na stejné stránce pak můžete využít kalkulačku a spočítat si očekávaný dopad zrychlení webu o nějakou tu vteřinku. Docela slušná motivace, ne?

Náhled nástroje Google Impact Calculator
Náhled nástroje Google Impact Calculator

A co dál?

  1. Posuňte váš e-shop zase o kus dál a přijďte na akci Reshoper. 29. ledna v PVA Letňany, registrace zatím stále zdarma. Získáte konzultace zdarma od předních českých odborníků a můžete se seznámit i se zástupci mnoha poskytovatelů e-shopových řešení, které jsme v článku zmínili.
  2. Všechna data v této studii byla získána ve spolupráci s Marketing Minerem. Pokud tenhle všestranný marketingový nástroj ještě nepoužíváte, určitě na něj mrkněte. I s jeho tvůrcem Filipem Podstavcem se můžete potkat přímo na veletrhu.
  3. Pokud chcete pokračovat ve studiu rychlosti webů a hledáte i odbornější čtení, tak mrkněte na tento seriál na webu Vzhůru Dolů.

Příští týden u nás najdete další studii českých e-shopů.

7 Comments

    1. Dobrý den Michale, požádám Filipa zdali by prověřil jeslti umíme změřit i e-eshopy na CMS Simplia. Určitě existují některé CMS, které se do přehledu nevešli, např. proto, že jsme v ČR našli jen několik desítek e-shopů a neměli jsme dostatek dat pro závěr. To se týká hlavně Wixu a Shopify, kde známe cca 70 a 60 českých e-shopů.

  1. to je jednoduché Michale. Shoptet je jejich sponzor tak ho musí ukázat jako nejlepší. Kromě Simplia, také mohou přidat ByznysWeb, Atomer, WEXBO, ClickEshop, a další ….

    Ale pokud by byly lepší tak by jim to pokazilo statistiky sponzora. Možná ani tento koment se ti nezobrazí z důvodu cenzury.

    1. Dobrý den Davide, tak to určitě ne. Stojím si za svými hodnotami a určitě bych nikdy nic necenzuroval nebo jinak neohýbal realitu kvůli našim partnerům. Pracuji s daty, které je schopen Filip Podstavec a Marketing Miner dodat. V tomto případě, jak jsem již vysvětloval s e-shopy, u kterých máme alespoň 100 výskytů v ČR a jsme schopni je nějak detekovat. Platformu Simplia jsem hned včera ověřoval a bohužel není, podle Filipa, v HTML kódu detekovatelná. Rádi ji přidáme, pokud budeme znát nějaký velký vzorek (ideálně 100+) jejich e-shopů. Na Byznysweb, Atomer, WEXBO, ClickEshop se podíváme a opět zkusíme zjistit jestli dokážeme detekovat a budeme mít nějaká data. Pokud ano, obratem je do výzkumu doplním.

      Píšete „a další…“, tak pokud byste mi ještě další napsal – klidně i na e-mail faborsky@gmail.com, rádi se podíváme i na ně.

      1. Dobrý den, doplním ještě za sebe – u uváděných poskytovatelů máme pár příkladů, ale nedostatečný vzorek ke zobrazení v grafu. Simplia si v kódu odesílá jenom svůj kód na Piwik, ale veřejně se na webu neprezentuje, takže se těžko rozeznává.

        Zkusím vlastníky těchto řešení přes víkend oslovit, zda by mi neposkytnuli seznam eshopů, které na nich běží. Na takovém vzorku bychom je mohli doplnil do grafů (pokud pod sebou mají alespoň 100 eshopů).

        Pro nás to bude zároveň zpřesnění výstupů, takže naopak děkujeme za možné nakopnutí k přesnějšímu výstupu v dalších článcích, které plánujeme 🙂

        Jak budeme cokoli nového mít (jeden z poskytovatelů nám pošle eshopy), tak je doplníme i zpětně sem 🙂

    1. Ahoj Jakube, díky za dotaz 🙂 Vše jsem do detailu popsal v naší metodice a vždy když je nějaký nový dotaz, tak to postupně doplňuji: https://datablog.reshoper.cz/metodika-nasich-vyzkumu/ Viz. předchozí komentáře Filipa Podstavce se i snažíme doplňovat data, která mohou chybět, tak případně dej vědět, kdyby něco chybělo. Díky moc!

Leave a Comment

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *