Na našem Datablogu jsme od začátku prosince analyzovali české e-shopy z pohledu jejich rychlosti webu, podívali jsme se na jejich Instagram účty a také na to, jaké chyby mají v e-mail marketingu. Jedno téma nám ale chybělo. A bylo by hodně divné, kdyby se zrovna problematika SEO v našich studiích neobjevila, když je naším dvorním dodavatelem dat Marketing Miner. Že? Tak jdeme na to.
Nejdříve ale dejme slovo Filipovi.
Jakou návštěvnost mají české e-shopy z Google? A jak se o ní dělí?
Než se do toho dáme, hodí se připomenout naši metodiku. Pokud přemýšlíte, odkud pochází níže prezentovaná data, v metodice najdete odpověď. A ještě jedna důležitá věc. V tomto článku se často mluví o organické návštěvnosti či návštěvnosti z vyhledávání. Tou se v tomto článku myslí jen čistě návštěvnost z vyhledávače Google. Pro vyhledávač Seznam ani žádné další nemáme v této studii žádná data.
Z dat Marketing Mineru vyplývá, že na české e-shopy přijde celkem v průměru 42 175 499 návštěv měsíčně z vyhledávače Google. Mnohem zajímavější mi ale přijde pohled na to, jak se o návštěvnost těch necelých 40 000 e-shopů dělí.
Ano, jak tušíte správně, tento graf skutečně říká, že 10 % prvních českých e-shopů (prvních 4000 e-shopů) získá 92 % veškeré organické návštěvnosti z Google. Druhých 10 % už potom „bere“ jen 5 % provozu a graf dále strmě klesá. Je vidět, že posledních 20 % e-shopů aktuálně z Google nemá žádný traffic a jsou tak buď neaktivní, zavřené nebo se zcela orientují na jiné kanály.
TOP české e-shopy podle návštěvnosti
Marketing Miner odhaduje následující pořadí největších českých e-shopů dle jejich organické měsíční návšvtěvnosti z Google. Na prvním místě je Alza.cz se zhruba dvojnásobkem návštěvnosti oproti druhému Mallu. Zajímavé ale je, že rozdíl v počtu dotazů, na které se tyto e-shopy zobrazí do 100. pozice v Google, je poměrně zanedbatelný. Zdá se tedy, že Alza bude mít ve většině případů vyšší pozice a získá tak podstatně vyšší provoz. Podstatnou roli bude hrát samozřejmě i síla brandu a samotné vyhledávání obsahující brandové dotazy.
Z tohoto pohledu je překvapením Sportisimo na třetím místě. Z relativně malého počtu dotazů, na které se zobrazí do 100. pozice (66 884), však generuje (odhadem) obrovský traffic přes 300 000 návštěv z Google. Možná vás bude zajímat, na jaké dotazy je Sportisimo vidět.
Dobře je také vidět segment knih, kde např. obchod Kosmas.cz vyskakuje na nadprůměrné množství dotazů vlivem zřejmě rozličných názvů knih. V nabídce najdeme spoustu knih pojmenovaných po brandech, městech, známých osobnostech nebo obyčejných věcech, které se pak zobrazují ve výsledcích vyhledávání.
wdt_ID | Adresa e-shopu | Organická návštěvnost | Počet dotazů, na které je vidět do 100. pozice |
---|---|---|---|
1 | alza.cz | 1.595.966 | 434.345 |
2 | mall.cz | 784.400 | 330.701 |
3 | sportisimo.cz | 327.136 | 66.884 |
4 | knihydobrovsky.cz | 370.936 | 113.499 |
5 | datart.cz | 300.977 | 120.886 |
6 | drmax.cz | 304.723 | 97.750 |
7 | czc.cz | 259.373 | 131.778 |
8 | euronics.cz | 214.681 | 149.716 |
9 | hornbach.cz | 258.702 | 97.836 |
10 | itesco.cz | 206.629 | 92.929 |
Link building
V tomto grafu jsem na osu X vynesl % počet českých e-shopů, které jsou seřazené podle organické návštěvnosti. Ke každému bodu zobrazuji dvě hodnoty: průměr počtu odkazujících domén (vínová barva) a medián počtu odkazujících domén (modrá).
Zobrazil jsem pro větší transparentnost obě dvě hodnoty, které tak jasně dokládají závislost organického trafficu a počtu odkazujících domén. Na horních 10 % e-shopů odkazuje v průměru 206 domén (median 111). Prvních 10 % je však stále docela velké číslo – 4 000 e-shopů. Patrnější tak možná bude pohled na prvních 100 e-shopů.
U TOP 100 e-shopů vidíme průměr odkazujících domén obrovských 950 a medián 713.
Pro úplnost se můžete podívat na graf vč. extrémů (Alza.cz, Mall.cz a Kosmas.cz).
Korelace mezi počtem odkazujících domén a organickou návštěvností je 0,47
Tedy alespoň na našich datech českých e-shopů. Potvrzuje se tedy, že mezi těmito metrikami je propojení. Přesněji řečeno, že existuje průměrná pozitivní závislost. Buďte však opatrní s interpretací. Zlaté pravidlo říká, že korelace se nerovná kauzalita a už vůbec není možné určit, co je případným důsledkem čeho. Více si o interpretaci korelací (uff) přečtěte na blogu MOZu. Mají to hezky napsané.
TOP 10 rekordmanů z pohledu odkazujících domén
Poslední zástavkou u zpětných odkazů pro nás budou rekordmani v počtu. Alza.cz hraje prim v návštěvnosti, velikosti obratu, ale i v počtu zpětných odkazů. Celkově v TOP 10 vidíme i čtyři největší e-shopy z pohledu návštěvnosti. Z těch velkých pak nad průměr odkazů vystupuje Kosmas.cz. Ten ačkoliv je 12. největší český e-shop dle organické návštěvnosti, v počtu odkazujících domén je na hned na druhé pozici. Odkazový profil jsem dále nezkoumal a neumím od stolu určit, proč to tak je.
Naopak velmi patrné jsou snahy o masivní, pravděpodobně katalogový link building či komentářový spam u e-shopů GymClothes.cz, Eshop.techneco.eu a Lightpark.cz. Neříkám to samozřejmě s jistotou, ale dle dat Marketing Mineru je jejich měsíční organický traffic někde mezi 1500 až 3000 návštěvami, a tak se zdá, že pravděpodobně nepůjde o nejvíc kvalitní a relevantní odkazy.
Existuje korelace mezi rychlostí webu a organickou návštěvností?
Rychlost e-shopů jsme detailně zkoumali na desktopu i na mobilních zařízeních. Už nějakou chvíli se mluví o tom, že Google bude brát rychlost webu jako hodnotící faktor pro řazení výsledků vyhledávání. Ukazuje se ale nějaká závislost mezi rychlostí webu a návštěvností z vyhledávačů na našich datech českých e-shopů?
Pro toto ověření jsme si vzali k ruce mobilní speed index. Ten jsme měřili a vysvětlovali detailně v předchozím článku.
Korelace mezi těmito dvěma metrikami vychází 0,02 – tedy prakticky žádná závislost. Nulový vztah dokládá i níže uvedený graf, který si pro detailní pohled rozklikněte. Z grafu jsou opět odebrány extrémy v podobě Alza.cz a Mall.cz.
Na druhou stranu, pokud se váš mobilní speed index dostane nad hranici řeknemě 20 000 ms, už je negativní vliv, resp. negativní závislost mezi těmito metrikami viditelná.
Jak velké e-shopy běží na jednotlivých CMS?
V tomto přehledu jsme si spočítali průměrnou návštěvnost e-shopů na některých z e-shopových řešení. V žádném případě tento přehled neříká, které CMS „má lepší SEO“. Hodně to spíše napovídá o velikosti e-shopů, které dané řešení využívají.
Velmi používané CMS (více než 500 e-shopů v ČR)
Pokud se podíváme na skupinu nejvíce používaných CMS, pak největší e-shopy z pohledu organické návštěvnosti vidíme na řešení Fastcentrik.
wdt_ID | Název CMS | Průměrná návštěvnost z organicu |
---|---|---|
1 | Fastcentrik | 840,15 |
2 | Shoptet | 326,26 |
3 | eShopRychle | 272,25 |
4 | Webareal | 175,38 |
Středně rozšířené CMS (100 – 500 e-shopů v ČR)
V tomto přehledu je pěkně vidět, že oXyShop volí zpravidla již e-shopy s větším obratem a tedy i návštěvností. Druhý konec tabulky pak pěkně ukazuje, že naopak na Eshop-zdarma funguje spousta miniaturních e-shopů s nízkou a často i žádnou návštěvností z Google.
wdt_ID | Název CMS | Průměrná návštěvnost z organicu |
---|---|---|
1 | oXyShop | 3.185,63 |
2 | Antstudio | 2.094,45 |
3 | EasyShop | 1.890,04 |
4 | Bsshop | 1.595,25 |
5 | eBrána | 1.012,77 |
6 | Shopion | 859,38 |
7 | Inshop | 465,11 |
8 | Shop5 | 314,21 |
9 | Byznysweb | 301,74 |
10 | E-commerce PRO | 185,62 |
Málo rozšířené CMS (pod 100 e-shopů)
V tomto přehledu by samozřejmě mohlo figurovat výrazně větší množství řešení. Zvlášť jsme tady ale zvýraznili e-shopy od PeckaDesign, kterých je sice méně, ale v průměru patří k největším v České republice.
wdt_ID | Název CMS | Průměrná návštěvnost z organicu |
---|---|---|
1 | Peckadesign | 37.329,00 |
2 | Shopsys | 2.771,00 |
3 | Plugo | 1.310,00 |
Bonus – Výskyt Shoping kampaní ve výsledcích vyhledávání
Poslední, bonusový report. A ten máme pro PPCčkaře 🙂 Zkoumali jsme také podíl výskytu Shopping kampaní u jednotlivých dotazů, na které se (organicky) zobrazují české e-shopy. Je tu zajímavých hned několik věcí:
- Trend. V průměru se v současnosti u e-shopů jedná o 40 % případů, kdy jsou zobrazené reklamy Google Shopping Ads. Když tuto analýzu dělal Filip Podstavec před rokem, došel k výsledku 20 %. Hodně zajímavé.
- V grafu je moc hezky vidět, že u většiny e-shopů, a tedy sortimentu, jsme na oněch 40 %. Výjimku však tvoří segment knih a jídla (itesco.cz). U knih máme opět rozmělněná a neurčitá klíčová slova, u jídla je použití Shoping kampaní trochu složitější.
wdt_ID | E-shop | Počet dotazů, na které je vidět do 100. pozice | Z toho obsahuje Shopping |
---|---|---|---|
1 | alza.cz | 434.345 | 38,75 |
2 | mall.cz | 330.701 | 42,49 |
3 | sportisimo.cz | 66.884 | 43,03 |
4 | knihydobrovsky.cz | 113.499 | 18,34 |
5 | datart.cz | 120.886 | 41,37 |
6 | drmax.cz | 97.750 | 26,07 |
7 | czc.cz | 131.778 | 32,92 |
8 | euronics.cz | 149.716 | 39,71 |
9 | hornbach.cz | 97.836 | 42,37 |
10 | itesco.cz | 92.929 | 16,18 |
11 | kosmas.cz | 125.444 | 14,72 |
12 | tsbohemia.cz | 84.166 | 44,55 |
13 | zoot.cz | 42.407 | 44,13 |
14 | lidl-shop.cz | 44.201 | 49,72 |
15 | notino.cz | 37.933 | 40,48 |
16 | jysk.cz | 37.515 | 40,58 |
17 | mountfield.cz | 43.782 | 37,76 |
Uvidíme se na Reshoperu?
Už 29. ledna v úterý začíná v Praze Reshoper. Máte už svou vstupenku? Ptáte se, proč přijít?
- Můžete se potkat s Filipem Podstavcem, autorem dat pro tuto studii. Na stánku Marketing Mineru budou ukazovat na požádání hodně pokročilá data přesně pro váš e-shop. Více zde.
- Získáte konzultaci zdarma od více než desítky profesionálů ve svém oboru.
- Seznámíte se se stovkou potenciálních partnerů pro váš business a získáte množství kontaktů na ostatní kolegy z e-commerce. Můžete navíc navštívit naši odbornou konferenci o strategickém rozvoji e-shopů.
Super článek! ..jen abych si na něj vzal den volna 🙂
Zajímavá je ta karolace ohledně rychlosti a SEO. Všude se píše, že rychlost načítání má vliv na výsledky vyhledávání, ale podle tohoto článku to vypadá, že zas takovou důležitost mít nebude 🙂
Je v plánu doplnění studie, případně její aktualizace?
Díky