Studie: Jak si vedou české e-shopy v SEO?

Na našem Datablogu jsme od začátku prosince analyzovali české e-shopy z pohledu jejich rychlosti webu, podívali jsme se na jejich Instagram účty a také na to, jaké chyby mají v e-mail marketingu. Jedno téma nám ale chybělo. A bylo by hodně divné, kdyby se zrovna problematika SEO v našich studiích neobjevila, když je naším dvorním dodavatelem dat Marketing Miner. Že? Tak jdeme na to.

Nejdříve ale dejme slovo Filipovi.

Jakou návštěvnost mají české e-shopy z Google? A jak se o ní dělí?

Než se do toho dáme, hodí se připomenout naši metodiku. Pokud přemýšlíte, odkud pochází níže prezentovaná data, v metodice najdete odpověď. A ještě jedna důležitá věc. V tomto článku se často mluví o organické návštěvnosti či návštěvnosti z vyhledávání. Tou se v tomto článku myslí jen čistě návštěvnost z vyhledávače Google. Pro vyhledávač Seznam ani žádné další nemáme v této studii žádná data.

Z dat Marketing Mineru vyplývá, že na české e-shopy přijde celkem v průměru 42 175 499 návštěv měsíčně z vyhledávače Google. Mnohem zajímavější mi ale přijde pohled na to, jak se o návštěvnost těch necelých 40 000 e-shopů dělí.

Ano, jak tušíte správně, tento graf skutečně říká, že 10 % prvních českých e-shopů (prvních 4000 e-shopů) získá 92 % veškeré organické návštěvnosti z Google. Druhých 10 % už potom „bere“ jen 5 % provozu a graf dále strmě klesá. Je vidět, že posledních 20 % e-shopů aktuálně z Google nemá žádný traffic a jsou tak buď neaktivní, zavřené nebo se zcela orientují na jiné kanály.

TOP české e-shopy podle návštěvnosti

Marketing Miner odhaduje následující pořadí největších českých e-shopů dle jejich organické měsíční návšvtěvnosti z Google. Na prvním místě je Alza.cz se zhruba dvojnásobkem návštěvnosti oproti druhému Mallu. Zajímavé ale je, že rozdíl v počtu dotazů, na které se tyto e-shopy zobrazí do 100. pozice v Google, je poměrně zanedbatelný. Zdá se tedy, že Alza bude mít ve většině případů vyšší pozice a získá tak podstatně vyšší provoz. Podstatnou roli bude hrát samozřejmě i síla brandu a samotné vyhledávání obsahující brandové dotazy.

Z tohoto pohledu je překvapením Sportisimo na třetím místě. Z relativně malého počtu dotazů, na které se zobrazí do 100. pozice (66 884), však generuje (odhadem) obrovský traffic přes 300 000 návštěv z Google. Možná vás bude zajímat, na jaké dotazy je Sportisimo vidět.

Dobře je také vidět segment knih, kde např. obchod Kosmas.cz vyskakuje na nadprůměrné množství dotazů vlivem zřejmě rozličných názvů knih. V nabídce najdeme spoustu knih pojmenovaných po brandech, městech, známých osobnostech nebo obyčejných věcech, které se pak zobrazují ve výsledcích vyhledávání.

wdt_ID Adresa e-shopu Organická návštěvnost Počet dotazů, na které je vidět do 100. pozice
1 alza.cz 1.595.966 434.345
2 mall.cz 784.400 330.701
3 sportisimo.cz 327.136 66.884
4 knihydobrovsky.cz 370.936 113.499
5 datart.cz 300.977 120.886
6 drmax.cz 304.723 97.750
7 czc.cz 259.373 131.778
8 euronics.cz 214.681 149.716
9 hornbach.cz 258.702 97.836
10 itesco.cz 206.629 92.929

Link building

V tomto grafu jsem na osu X vynesl % počet českých e-shopů, které jsou seřazené podle organické návštěvnosti. Ke každému bodu zobrazuji dvě hodnoty: průměr počtu odkazujících domén (vínová barva) a medián počtu odkazujících domén (modrá).

Zobrazil jsem pro větší transparentnost obě dvě hodnoty, které tak jasně dokládají závislost organického trafficu a počtu odkazujících domén. Na horních 10 % e-shopů odkazuje v průměru 206 domén (median 111). Prvních 10 % je však stále docela velké číslo – 4 000 e-shopů. Patrnější tak možná bude pohled na prvních 100 e-shopů.

U TOP 100 e-shopů vidíme průměr odkazujících domén obrovských 950 a medián 713.

Existuje závislost mezi organickou návštěvností a počtem odkazujících domén?
Existuje závislost mezi organickou návštěvností a počtem odkazujících domén? Pro detail klikněte na obrázek.

Pro úplnost se můžete podívat na graf vč. extrémů (Alza.cz, Mall.cz a Kosmas.cz).

Korelace mezi počtem odkazujících domén a organickou návštěvností je 0,47

Tedy alespoň na našich datech českých e-shopů. Potvrzuje se tedy, že mezi těmito metrikami je propojení. Přesněji řečeno, že existuje průměrná pozitivní závislost. Buďte však opatrní s interpretací. Zlaté pravidlo říká, že korelace se nerovná kauzalita a už vůbec není možné určit, co je případným důsledkem čeho. Více si o interpretaci korelací (uff) přečtěte na blogu MOZu. Mají to hezky napsané.

TOP 10 rekordmanů z pohledu odkazujících domén

Poslední zástavkou u zpětných odkazů pro nás budou rekordmani v počtu. Alza.cz hraje prim v návštěvnosti, velikosti obratu, ale i v počtu zpětných odkazů. Celkově v TOP 10 vidíme i čtyři největší e-shopy z pohledu návštěvnosti. Z těch velkých pak nad průměr odkazů vystupuje Kosmas.cz. Ten ačkoliv je 12. největší český e-shop dle organické návštěvnosti, v počtu odkazujících domén je na hned na druhé pozici. Odkazový profil jsem dále nezkoumal a neumím od stolu určit, proč to tak je.

Naopak velmi patrné jsou snahy o masivní, pravděpodobně katalogový link building či komentářový spam u e-shopů GymClothes.cz, Eshop.techneco.eu a Lightpark.cz. Neříkám to samozřejmě s jistotou, ale dle dat Marketing Mineru je jejich měsíční organický traffic někde mezi 1500 až 3000 návštěvami, a tak se zdá, že pravděpodobně nepůjde o nejvíc kvalitní a relevantní odkazy.

Existuje korelace mezi rychlostí webu a organickou návštěvností?

Rychlost e-shopů jsme detailně zkoumali na desktopu i na mobilních zařízeních. Už nějakou chvíli se mluví o tom, že Google bude brát rychlost webu jako hodnotící faktor pro řazení výsledků vyhledávání. Ukazuje se ale nějaká závislost mezi rychlostí webu a návštěvností z vyhledávačů na našich datech českých e-shopů?

Pro toto ověření jsme si vzali k ruce mobilní speed index. Ten jsme měřili a vysvětlovali detailně v předchozím článku.

Korelace mezi těmito dvěma metrikami vychází 0,02 – tedy prakticky žádná závislost. Nulový vztah dokládá i níže uvedený graf, který si pro detailní pohled rozklikněte. Z grafu jsou opět odebrány extrémy v podobě Alza.cz a Mall.cz.

Na druhou stranu, pokud se váš mobilní speed index dostane nad hranici řeknemě 20 000 ms, už je negativní vliv, resp. negativní závislost mezi těmito metrikami viditelná.

Organická návštěvnost z Google vs. mobilní speed index

Jak velké e-shopy běží na jednotlivých CMS?

V tomto přehledu jsme si spočítali průměrnou návštěvnost e-shopů na některých z e-shopových řešení. V žádném případě tento přehled neříká, které CMS „má lepší SEO“. Hodně to spíše napovídá o velikosti e-shopů, které dané řešení využívají.

Velmi používané CMS (více než 500 e-shopů v ČR)

Pokud se podíváme na skupinu nejvíce používaných CMS, pak největší e-shopy z pohledu organické návštěvnosti vidíme na řešení Fastcentrik.

wdt_ID Název CMS Průměrná návštěvnost z organicu
1 Fastcentrik 840,15
2 Shoptet 326,26
3 eShopRychle 272,25
4 Webareal 175,38

Středně rozšířené CMS (100 – 500 e-shopů v ČR)

V tomto přehledu je pěkně vidět, že oXyShop volí zpravidla již e-shopy s větším obratem a tedy i návštěvností. Druhý konec tabulky pak pěkně ukazuje, že naopak na Eshop-zdarma funguje spousta miniaturních e-shopů s nízkou a často i žádnou návštěvností z Google.

wdt_ID Název CMS Průměrná návštěvnost z organicu
1 oXyShop 3.185,63
2 Antstudio 2.094,45
3 EasyShop 1.890,04
4 Bsshop 1.595,25
5 eBrána 1.012,77
6 Shopion 859,38
7 Inshop 465,11
8 Shop5 314,21
9 Byznysweb 301,74
10 E-commerce PRO 185,62

Málo rozšířené CMS (pod 100 e-shopů)

V tomto přehledu by samozřejmě mohlo figurovat výrazně větší množství řešení. Zvlášť jsme tady ale zvýraznili e-shopy od PeckaDesign, kterých je sice méně, ale v průměru patří k největším v České republice.

wdt_ID Název CMS Průměrná návštěvnost z organicu
1 Peckadesign 37.329,00
2 Shopsys 2.771,00
3 Plugo 1.310,00

Bonus – Výskyt Shoping kampaní ve výsledcích vyhledávání

Poslední, bonusový report. A ten máme pro PPCčkaře 🙂 Zkoumali jsme také podíl výskytu Shopping kampaní u jednotlivých dotazů, na které se (organicky) zobrazují české e-shopy. Je tu zajímavých hned několik věcí:

  1. Trend. V průměru se v současnosti u e-shopů jedná o 40 % případů, kdy jsou zobrazené reklamy Google Shopping Ads. Když tuto analýzu dělal Filip Podstavec před rokem, došel k výsledku 20 %. Hodně zajímavé.
  2. V grafu je moc hezky vidět, že u většiny e-shopů, a tedy sortimentu, jsme na oněch 40 %. Výjimku však tvoří segment knih a jídla (itesco.cz). U knih máme opět rozmělněná a neurčitá klíčová slova, u jídla je použití Shoping kampaní trochu složitější.
wdt_ID E-shop Počet dotazů, na které je vidět do 100. pozice Z toho obsahuje Shopping
1 alza.cz 434.345 38,75
2 mall.cz 330.701 42,49
3 sportisimo.cz 66.884 43,03
4 knihydobrovsky.cz 113.499 18,34
5 datart.cz 120.886 41,37
6 drmax.cz 97.750 26,07
7 czc.cz 131.778 32,92
8 euronics.cz 149.716 39,71
9 hornbach.cz 97.836 42,37
10 itesco.cz 92.929 16,18
11 kosmas.cz 125.444 14,72
12 tsbohemia.cz 84.166 44,55
13 zoot.cz 42.407 44,13
14 lidl-shop.cz 44.201 49,72
15 notino.cz 37.933 40,48
16 jysk.cz 37.515 40,58
17 mountfield.cz 43.782 37,76

Uvidíme se na Reshoperu?

Už 29. ledna v úterý začíná v Praze Reshoper. Máte už svou vstupenku? Ptáte se, proč přijít?

  1. Můžete se potkat s Filipem Podstavcem, autorem dat pro tuto studii. Na stánku Marketing Mineru budou ukazovat na požádání hodně pokročilá data přesně pro váš e-shop. Více zde.
  2. Získáte konzultaci zdarma od více než desítky profesionálů ve svém oboru.
  3. Seznámíte se se stovkou potenciálních partnerů pro váš business a získáte množství kontaktů na ostatní kolegy z e-commerce. Můžete navíc navštívit naši odbornou konferenci o strategickém rozvoji e-shopů.

3 Comments

  1. Zajímavá je ta karolace ohledně rychlosti a SEO. Všude se píše, že rychlost načítání má vliv na výsledky vyhledávání, ale podle tohoto článku to vypadá, že zas takovou důležitost mít nebude 🙂

Leave a Comment

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *